اهمیت آب در زندگی انسان، تصفیه آب و مزایای آب تصفیه شده

یکی از مهم ترین ماده‌ها بعد از هوا بر روی کره‌ی زمین آب است، می توان گفت یکی از اصلی ترین منابع مهم محیط زیست به حساب می آید و سلامت تمام موجودات اعم از گیاهان، جانوران و انسان ها به آب بستگی دارد. بیش از سه چهارم کره زمین را آب فرا گرفته است اما باید به این نکته هم توجه نمود که بیشتر این آب ها دارای نمک هستند و تنها می توان گفت یک درصد کل آب های موجود، آب شیرین و قابل استفاده است.

در زندگی روزمره هر انسانی آب نقش بسیار پراهمیتی دارد از جمله کارهایی که هر انسانی با آب انجام می دهد شامل نظافت، آشامیدن، شست و شو، آبیاری گیاهان، کشاورزی و... می باشد. البته مصرف بخشی از آب در منزل و یا محل کار آنچنان ضروری نیست و مقدار زیادی از این آب نیز صرف مصارف بیهوده می گردد، همچنین بسیاری از افراد نیز در حین استفاده از آب آشامیدنی و آب غیر آشامیدنی، آنها را آلوده می‌کنند و خطرات جبران ناپذیری را در آینده به اکو سیستم وارد می سازند.

با توجه به اینکه ایران یکی از مناطق خشک و بیابانی محسوب می گردد و مقدار بارندگی و حجم آب های ایران کافی نیست در طولانی مدت به احتمال قطع به یقین ذخایر آب های شیرین نیز به پایان می‌رسد، بنابراین باید در مصرف آب چه از نظر خوراکی و چه غیر خوراکی صرفه جویی نمود. یکی از عواملی که باید به آن توجه نمود خطرات آب های آلوده بر زندگی انسان ها، مخصوصا کودکان می باشد که در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم.

اهمیت آب خطرات آب های آلوده بر زندگی انسانها مخصوصا کودکان

آب های آلوده بر زندگی انسان ها مخصوصا کودکان تاثیر گذار است، آب آلوده و تصفیه نشده علاوه بر آن که شما عزیزان را بیمار می کند حتی می تواند از طریق شرب و یا حتی شنا کردن نیز مشکلات جبران ناپذیری را برای بدن شما ایجاد کند. از جمله عوارض بیماری های شناخته شده که در آب های آلوده می توان به آن اشاره نمود:

  • استفراغ یا اسهال
  • خارش پوستی
  • بیماری های معده
  • سرطان (حاصل نوشیدن آب آلوده که در طولانی مدت خود را نمایان می کند)
  • مشکلات باروری (پس از نوشیدن آب این بیماری در طولانی مدت خود را نمایان میکند)
  • مشکلات رشد (بعضی از انواع ناتوانی های یادگیری که پس از نوشیدن آب، این بیماری در طولانی مدت خود را نمایان می کند)

در آب آلوده چه چیز هایی وجود دارد؟

باکتری ها: از جمله عوامل مهم بیماری در آب های آلوده باکتری ها هستند.

نیترات: میتوان گفت نیترات بیشتر در آب چاه وجود دارد و نتیجه فعالیت های کشاورزی می باشد.

آفت کش ها: البته مقدار بسیاری از این آفت کش ها در آب های شهری یافت می شوند.

یکی از نکته هایی که باید به آن توجه نمود بیماری های عفونی، سرطان، ضعیف شدن سیستم های ایمنی بدن می باشد که از جمله عوارض ناشی از آب های آلوده است که شما عزیزان می توانید با استفاده از روش های تصفیه آب سلامت خود و خانواده عزیز خود را در برابر بیماری های ناشی از مصرف آب های آلوده نیز تضمین کنید.

 

لزوم تصفیه آب و روش های کاربردی تصفیه آب

لزوم تصفیه آب یکی از روش های کاربردی جهت تصفیه آب آلایندهای بیولوژیکی، مواد شیمیایی، گاز ها و از جمله جامدات معلق می باشد که از آب حذف میگردد.

از جمله مواردی که باید در تصفیه آب به آن توجه نمود عبارت اند از:

آب آلوده و تصفیه نشده که حاوی مقادیری ازکلر، آمونیاک و آرسنیک می باشد، این مقادیر سرطان زا هستند و در زمان نوشیدن آب و یا حتی مسواک زدن، پخت و پز و استحمام برای سلامتی بسیار خطرناک می باشند که حتی منجر به مرگ می‌شود.

آب تصفیه شده برای سلامتی هر فردی مفید است و باعث دفع سموم بدن می شود و هر انسانی باید روزانه 8 لیوان آب بنوشد. نکته قابل توجه آن است که نوشیدن آب سالم در پیشگیری از کرونا نیز موثر است.

دستگاه های تصفیه آب دارای فیلتر ها و مراحل مختلفی هستند که هر مرحله وظایف منحصر به فردی را انجام می دهند.

تصفیه آب 

دستگاه تصفیه آب و تاثیر مثبت آن بر روی آب

یکی از روش‌هایی که در دستگاه تصفیه آب استفاده می‌شود سیستم اسمز معکوس است که این سیستم در منازل کاربرد بسزایی دارد، این کاربردها عبارت اند از:

نوشیدن آب تصفیه شده:

نوشیدن آب تصفیه شده این روزها بسیار ضروری می باشد البته میتوان گفت فواید تصفیه شدن آب این روزها بر کسی پوشیده نیست، آب تصفیه شده میتواند از بسیاری بیماری ها از جمله سرطان یا بیماری های گوارشی، معده و غیره نیز جلوگیری کند. یکی از اساسی ترین کاربردهای دستگاه تصفیه آب، نوشیدن و مصرف مواد خوراکی می باشد که روزانه انسان از آن استفاده می کند. لازم به ذکر است آب تصفیه شده برای زنان باردار و کودکان، افراد سالمند و هم چنین ورزشکاران اهمیت بسزایی دارد.

شستشوی لباس های خاص:

شستشوی یک سری از لباس هایی که حساس هستند از جمله لباس زیر نوزادان و کودکان، لباس افرادی که از پوست حساسی برخوردار هستند از جمله مواردی می باشد که در کاربرد تصفیه آب باید به آن توجه نمود. که علاوه بر آن که برای افراد با پوست حساس مناسب بوده از رنگ و جنس لباس های نوزادان نیز محافظت خواهد کرد.

پخت و پز:

آب شیرین دیرتر به جوش می آید که علت آن املاح و نمک مضر موجود در آب آشامیدنی است یا به اصطلاح آب سنگین است. بر خلاف آب شهری تصفیه شده که البته یک دستگاه تصفیه خانگی بسیار مناسب و مفیدتر برای پخت و پز می باشد برای مثال گوشت قرمز و گوشت مرغ و حتی دم کردن برنج با آب تصفیه شده، طعم  بسیار بهتری را به غذا می دهد.

آبیاری گل و گیاه خانگی و گلخانه:

پساب فاضلاب دستگاه تصفیه آب خانگی به میزان خود خروجی آب تصفیه شده است، این پساب فاضلاب برای بدن بسیار مضر است ولی شما عزیزان میتوانید برای آبیاری گل و گیاه یا گلخانه خود از آن استفاده کنید حتی وجود پساب مواد شوینده به مقدار خیلی کم برای گیاهان مفید هم می باشد.

البته لازم به ذکر است اگر گیاهان خاصی را پرورش می دهید نیاز به آن است که از آب تصفیه شده برای انجام امور گلخانه ای و گل و گیاه خاص خود استفاده کنید.

جوشاندن آب تصفیه شده:

بیشتر مواقع از جرم گرفتن رسوبات کتری ناراضی هستیم و این امر باعث می شود که هر روز آب کتری خود را در زمان‌های مختلف به دلیل جرم گرفتن تعویض نماییم. آب تصفیه شده از یک سیستم اسمز معکوس خانگی که عاری از هر گونه رسوبات و هم چنین گل و لای و شن و ماسه است استفاده نمود، البته لازم به ذکر است اگر دمنوش هایی مانند گل گاو زبان ، چای سبز، اسپرسو و غیره که شما عزیزان با آب تصفیه دم کنید بسیار خوش طعم تر و لذت بخش تر خواهند بود.

استفاده در انواع لوازم خانگی همچون اتو:

یکی از مهم ترین وسایلی که در منزل میتوان از آن استفاده نمود اتو می باشد که می توانید قبل از اتو کردن لباس خود داخل مخزن اتو را از آب پر کنید البته قابل ذکر است قبل از پر کردن مخزن اتو اگر به داخل مخزن نیز توجه کرده باشید رسوب هایی را در داخل مخزن میبینید که این رسوبات به دلیل نبود اب تصفیه شده است که با هر بار اب ریختن داخل مخزن نیز این رسوبات به لباس شما نیز آسیب می زنند ولی با استفاده از آب تصفیه شده در مخزن اتو از ایجاد رسوبات به داخل مخزن نیز جلوگیری کنید.

استفاده در برف پاک کن ماشین:

برف پاک نیز یکی از اصلی ترین ابزارها در خودروی شما می باشد که باید به مخزن آن توجه نمود، در برف پاک کن سوراخ های ریزی برای پاچیدن بر روی اتومبیل شما وجود دارد که به مرور زمان این سورخ ها به دلیل رسوباتی که در آب وجود دارد باعث بسته شدن آن ها می شود و برای جلوگیری از بسته شدن ، سوراخ های برف پاک کن ها از فیلتر تصفیه آب استفاده کنید که فاقد رسوبات گردد و برای موتور اتومبیل نیز استفاده از آب تصفیه با سختی بسیار پایین در کنار ضد یخ نیز یک ترکیب بسیار عالی می باشد.

تصفیه آب 

تفاوت آب های آشامیدنی با آب های معدنی

بسیاری از آب های بطری‌ای کارخانه‌ای که به اشتباه تمامی آنها را آب معدنی میشناسیم اغلب در بازار عبارت آب آشامیدنی بر روی برچسب بطری به چشم می خورد و میتوان گفت عموم مردم از تفاوت این دو بی اطلاع هستند البته آب آشامیدنی و آب معدنی دارای تفاوت های اندکی هستند که از نظر بهداشت و سلامت هردو قابل اطمینان بوده و تنها تفاوت عمده این دو محصول در املاح موجود در آب و طبیعی بودن آن ها می باشد ولی به دلیل آنکه قیمت این دو آب یکسان می باشد اکثر افراد از این موضوع بی اطلاع هستند.

در ادامه به بررسی تفاوت آب های آشامیدنی با آب های معدنی می پردازیم، پس با ما همراه باشید.

برای تهیه آب های معدنی استاندارد های مشخصی تعریف شده است که باید به آن ها دقت نمود، به صورتی است که آب معدنی باید از سفره ها و چشمه های آب معدنی در کوهستان و دور از فضولات انسانی و حیوانات تهیه گردد اما در آب های اشامیدنی این استاندارد وجود ندارد و فقط آب باید بهداشتی و عاری از هر گونه میکروب باشد، لازم به ذکر است کارخانه‌جات آب معدنی را میتوان در کنار یک شهرک صنعتی احداث نمود و در صورتی که آب دچار آلودگی شود میتوان با فرآیند و تغییرات شیمیایی از هرگونه آلودگی پاک نمود. برای تهیه آب معدنی نباید از روش های شیمیایی جهت تصفیه استفاده نمود، آب های آشامیدنی به روش‌های کلرزنی و تابش اشعه UV و اسمز معکوس تصفیه می گردد اما میتوان گفت تولید کنندگان هر دو محصول باید موارد ایمنی را برای مصرف کننده رعایت کنند. در آب‌های معدنی و آب های آشامیدنی ، ثبات نسبی مواد معدنی باید احراز شود و پارامترهای معدنی نظیر کلسیم و نیترات، سدیم، روی، آلومینیوم و غیره در آب های معدنی باید در چهار فصل نیز از ثبات نسبی برخوردار باشد، در حالی که این ثبات پارامترها در آب های آشامیدنی لازم نیست و می تواند در هر فصل سال نیز متغیر باشد.

انواع سیستم های تصفیه آب

با توجه به اهمیت سلامت انسان ها تصفیه آب در دو نوع سیستم تصفیه آب خانگی و صنعتی می باشد که در ادامه به بررسی این دو می‌پردازیم

سیستم های تصفیه آب خانگی بر اساس تکنولوژی به سه دسته تقسیم می گردد:

  1. دستگاه های تصفیه آب مجهز به تکنولوژی اسمز معکوس (RO)

دستگاه تصفیه آب مجهز به تکنولوژی اسمز معکوس بالاترین دقت ممکن را در تصفیه آب دارد، خروجی این فیلتر آب زلال و بدون هر نوع ماده محلول و آلودگی است و سیستم اسمز معکوس نیز کلیه جامدات محلول در آب  مانند نمک، کلسیم و منیزیم و غیره را از آب حذف میکند.

  1. دستگاه های تصفیه آب مجهز به تکنولوژی اولترا فیلتراسیون (UF)

فیلتر UF کاربرد آن شبیه به فیلتر ممبران RO دارد و تنها تفاوت آن با فیلتر ممبران این است که منافذ فیلتر های UF در حدود 0.01  میکرون هستند در حالی که قطر منافذ فیلترهای ممبران در حد 0.0001 میکرون است این فیلتر بر خلاف ممبران اسمز معکوس که معمولا با جریان برق کار می کند، از فشار هیدروستاتیک برای عبور دادن آب استفاده می کند و نیازی به پمپ ندارد.

  1. دستگاه های تصفیه آب با دقت بالای 1 میکرون

دستگاه های تصفیه آب خانگی سه فیلتره با دقت فیلتراسیون بالای 1 میکرون تنها برای آب هایی مناسب می باشند، که به ذرات معلقی مانند ماسه ریز آلوده هستند. این دستگاه ها در صورت مجهز بودن به فیلترهای کربنی، توانایی حذف نسبی مواد شیمیایی مانند کودهای شیمیایی و فلزات سنگین را دارند.

سیستم های تصفیه آب به صورت صنعتی شامل:

  1. تصفیه آب به روش تبادل یونی: در این روش از تبادل یونی به منظور سخت گیری آب و تولید آب خالص با درجه بالا استفده می شود.
  2. تصفیه آب به روش فیلتراسیون : روش های فیلتراسیون شامل میکرو فلتراسیون ،اولترافیلتراسیون و نانو فیلتراسیون می باشد که هدف آن جداسازی اجزای آلی و املاح محلول در آب برای تولید آب خالص است.
  3. تصفیه آب به روش EDI: این روش ترکیبی از تبادل یونی و فیلتراسیون غشایی است.
  4. تصفیه آب به روش EDR (الکترودیالیز معکوس) : در این روش حذف املاح معدنی با استفاده از جریان برق DC و غشاهای آنیونی و کاتیونی صورت می پذیرد.
  5. تصفیه آب به روش سیستم اسمز معکوس RO: به علت پیشرفت فناوری صنایع امروزه برای تصفیه آب مورد استفاده در بخش های مختلف خود از سیستم اسمز معکوس استفاده می نمایند که در ادامه به توضیح آن می پردازیم . مهم ترین ویژگی تصفیه آب به روش اسمز معکوس بازدهی بالای آن وهزینه پایین تر نسبت به روش های قدیمی است. 
  • Start Publishing Date
اهمین آب

اهمیت آب در زندگی انسان، تصفیه آب و مزایای آب تصفیه شده

یکی از مهم ترین ماده‌ها بعد از هوا بر روی کره‌ی زمین آب است، ...

تاریخچه سیلیکون ولی

تاریخچه سیلیکون ولی

شاید تابحال نام سیلیکون ولی "”silicone valley یا همان دره سیلیکون ولی را شنیده باشید، این دره برای ...

قالب گیری بادی (بلومولدینگ) چیست؟

امروزه با گسترش زندگی مدرن استفاده از پلاستیک ها یکی از مهم ترین و پرکاربردترین ...

Load More